Ünlü Mimar , İstanbul’a Hayran Kaldı!

4 sene önce yazıldı. Yazar:

Ünlü İtalyan mimar Massimiliano Fuksas, İstanbul’da spontane mimari olduğunu ancak diğer her şeyle bu mimarinin ilginç bir malzemeye dönüştüğünü belirterek, “Büyüleyici, eşsiz, zengin tarihi ortama sahip İstanbul’da mimari, coğrafyaya eklenmiş, bölgeye entegre oluyor ve benzersiz bir kent bağlamı oluşturuyor” dedi.

Yapı Endüstri Merkezi’nce düzenlenen ve sektörün önde gelen isimlerinin konuşmacı olarak yer aldığı 2014 Konut Konferansı için Türkiye’ye gelen Fuksas, AA muhabirinin sorularını yanıtladı.

Başında olduğu mimarlık firmasıyla Ferrari Araştırma ve Geliştirme Merkezi, Roma’daki İtalyan Kongre Merkezi, İtalyan Uzay Ajansı Merkezi, Bordeaux Çağdaş Sanat Merkezi, Strasbourg Zenith Konser Salonu, Salzburg Europark ve Kudüs’teki Behlehem Merdiveni gibi büyük projelere imza atan Fuksas, kurduğu mimarlık firmasının Roma’da 1967’den, Paris’te 1989’dan ve Shenzhen’de 2008’den beri ofisleri bulunduğunu söyledi.

Fuksas, bundan önce İtalya, Almanya ve Fransa’da önemli projelere imza attığını, Türkiye pazarını da yakından tanıdığını belirterek, her yerin kendisine göre kuralları olduğunu, ülkelerdeki düzenleme ve kısıtlamaların yaratıcılıklarını artırdığını aktardı.

“İstanbul büyüleyici bir şehir”

Massimiliano Fuksas, 3. boğaz köprüsü ve İstanbul’a 3. havalimanı gibi mega projeler hakkındaki düşüncelerinin sorulması üzerine, bugünün projelerinin insanların yaşamınakaliteyi tekrar getirecek makro yapılar olması gerektiğini söyledi.

Bu projelerde her yerden, günlük yaşamdan ilham alınabileceğini belirten Fuksas, “Aslında mimari; kente, insanlara, herkese ait bir şey. Bunun dışında mimari, yeni binaları ve bunların tarihçelerini de entegre edebilmeli. Bunları yapabilmek için aktörler ve izleyiciler arasında bir diyalog yolu bulunmalı. Mimaride biz her zaman geleceğe yönelik çalışırız” dedi.

Fuksas, İstanbul’un Doğu ile Batı’yı, Avrupa’yı, Avrupa Topluluğu ile Akdeniz’i buluşturabilecek bir şehir olduğunu kaydederek, İstanbul’da son derece farklı kültürlerin bir arada ve geçmişin büyük mimari yapılarıyla birlikte yaşadığını aktardı.

İtalyan mimar, “İstanbul’da spontane mimari var ancak diğer her şeyle tüm bunlar ilginç bir malzemeye dönüşüyor. İstanbul büyüleyici bir şehir ve eşsiz, zengin tarihi ortama sahip. Bu şehirde mimari, coğrafyaya eklenmiş, bölgeye entegre oluyor ve benzersiz bir kent bağlamı oluşturuyor” ifadelerini kullandı.

Massimiliano Fuksas Kimdir?

Litvanya kökenli Massimiliano Fuksas 1944’de Roma’da doğdu. Roma ofisini 1967’de kurdu ve mimarlık diplomasını 1969’da Roma La Sapienza Üniversitesi’nden aldı. Aynı üniversitede eğitici ve araştırmacı aktivitelerde bulunan Fuksas pek çok üniversitede konuk profesör olarak dersler verdi. 1994-1997 yılları arasında Berlin ve Salzburg’da şehir planlama komisyonlarında danışman mimar olarak çalıştı. 1989’da Paris ofisini açtı, profesyonel ve özel hayatını Paris ve Roma arasında geçiren mimar 1993’de Viyana ofisini kurdu.

Uzun yıllar, özellikle varoşları etkileyen kentsel problemler üzerine çalışmalar yaptı. Berlin’in şehir geliştirme ve çevre koruma idari meclisi üyeliği ve Salzburg Belediyesi yönetim kurulu üyeliği görevinde bulundu. 1998’de 7. Buenos Aires Mimarlık Bienali’nde Vitruvio Internacional a la Trayectoria ve 1999’da Grand Prix d’Architecture Française ödülüne layık görüldü. L’Espresso haftalık haber gazetesinin mimarlık köşesini yazan Fuksas 1998-2001 Venedik Mimarlık Bienali’nin yönetmenliğini yaptı.

Kazandığı pek çok yarışmanın içinden; Roma-Eur’da yapılacak olan İtalya Kongre Merkezi için 2000 yılında açılan uluslararası yarışmada, birinciliği kazanan projesi dünya mimarlık gündeminde büyükyankı uyandırdı.

Fuksas’ın önemli proje ve çalışmaları:

-Konser Salonu, Zenith, Strazburg (2003)

-Alışveriş Merkezi, Erlangen, Almanya (2002)

– “Aquadeus” Su parkı, Salzburg, Avusturya (2002)

-Europark, Salzburg (2001-2003)

-Ferrari S.p.a.’nın Yeni Merkez Ofisi, Maranello, İtalya (2001-2003)

-Emporio Armani’nin Showroom, Kafeterya ve Restaurantı için Yeni Konsept Tasarımı, Hong Kong, China (2001-2002)

-Kıyı Şeridi Düzenleme ve Geliştirme Projesi, Honk Kong West, Çin (2001)

-Queensland Modern Sanatlar Galerisi, Brisbane, Avustralya (2001)

-Yeni İtalyan Uzay Merkezi- ASI, Roma, İtalya (2000-2004)

-Alışveriş ve Eğlence Merkezi, Berna, İşviçre (2000)

-Simon Perez ve Yasser Arafat’ın görevlendirmesiyle, Jaffa’da Barış Merkezi, (1998-2003)

-Konut ve Ofis Binası Tasarımı, Asterfleet, Hamburg (1998-2002)

-Liman ve Şehircilik Düzenlemesi, Castellammare di Stabia, İtalya (1998)

-Wienerberger Firmasının Merkez Bürosu için iki gökdelen tasarımı, Viyana, Avusturya (1995-2001)

-Maximilien Perret Yüksek Okulu tasarımı, Paris (1994)

-Roissy Charles de Gaulle Havaalanı şehircilik planlaması, Paris (1993-2001)

-Nagasaki Limanı modernizasyonu, Japonya (1993)

– “Centre Ville” Üniversitesi, Brest, Fransa (1992-94)

-Clichy-sur-Seine’de rıhtım renovasyonu, Paris (1992)

-Lu Jiazui Uluslararası Ticaret Merkezi Şehir Planlaması, Pudong, Şangay, Çin (1991)


Fiera Milano – İtalya/Milan[i]


[i]Renzo Piano Building Workshop, High Museum of art


Centro sviluppo prodotto Ferrari, Maranello, Modena/İtalya


Museo mediterraneo dell’arte nuragica e dell’arte contemporanea


İtalya Kongre Merkezi


Milano Ticaret Fuarı Milano, İtalya

Kategori:
Haber

Cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Mimari Medya